2. Çocuk Çalıştayı: Küçük Kalpler, Büyük Sorular: Soyut Kavramları Çocuklara Nasıl Anlatalım?
Bülbülzade Vakfı Eğitim ve Öğretmen Birimi tarafından düzenlenen 2. Çocuk Çalıştayı, “Küçük Kalpler, Büyük Sorular: Soyut Kavramları Çocuklara Nasıl Anlatalım?” başlığıyla gerçekleştirildi. Çalıştayda, Eğitimci-Yazar Şule Kala ile Klinik Psikolog Merve Doğanlar sunum yaptı.
Açılış konuşmasını Eğitim ve Öğretmen Birimi Üyesi Hatice Neşe Çandır gerçekleştirdi. 2.si gerçekleştirilen çocuk çalıştayının amacına değinen Çandır, “Çocukların soyut soruları karşısında yetişkinler olarak nasıl bir tutum sergilemeliyiz ve bu soruları nasıl yanıtlamalıyız? bu soruların cevabını arayacağız” dedi. Açılış konuşmasının ardından, çalıştay kapsamında yapılan anketin sonuçları paylaşıldı. Çocukların ailelerine yönelttiği sorulara verilen cevapların değerlendirildiği ankette, “Çocuklar, iyilik ve kötülüğü somutlaştırarak öğreniyor; davranışlarını bu imgeler üzerinden değerlendiriyor. Bazı katılımcılar ise, bu imgelerin yanlış kullanımının korkuya ya da baskıya yol açabileceğini düşünüyor” ifadelerine yer verildi. Eğitim-Öğretim Birimi tarafından çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin eğitimine yönelik birçok çalışma gerçekleştirildi. Önümüzdeki dönemde ise “Kavram Çalıştayı” ve “Gençlerle İslam’ı Konuşuyoruz Çalıştayı” adlı iki çalıştayın düzenleneceği bildirildi.
Çalıştayda ilk sunumu Eğitimci-Yazar Şule Kala gerçekleştirdi. Sunumunda, çocukların dinî sorularına nasıl yanıt verilmesi gerektiği konusuna değinen Kala, yaşa uygun cevap verme stratejileri hakkında katılımcılara bilgi verdi. Çocukların inanç dünyasını beslemenin önemine dikkat çeken Kala, “Çocuklara verilen cevaplar, onların inanç tohumları haline gelir. Bu tohumların filizlenmesi için merakın toprağı, sevginin suyu ve sabrın ışığı gereklidir. İnanç fidanlarının kendiliğinden yeşermesi, sağlıklı bir din eğitimi ile mümkündür. Kapanışta, bu değerleri vurgulamak önemlidir.” dedi.
Çalıştayın ikinci sunumunu Klinik Psikolog Merve Doğanlar gerçekleştirdi. Sunumunda, inanç kavramının nasıl oluştuğunu ve çocukların inancı nasıl anlamlandırdığını anlattı. Ayrıca, çocukların özellikle anne ve babalarına yönelttikleri sorular üzerinde durdu. Beyin temelli gerçeklik algısı konusuna da değinen Doğanlar, 4-12 yaş arasındaki çocukların nöropsikolojik gelişimine dair detaylı bilgiler paylaştı.
Sunumların ardından, katılımcılarla birlikte atölye çalışmaları gerçekleştirildi. Atölyeler, çocukların ailelerine sordukları Ölüm-Ahiret, Cennet-Cehennem, Melek-Şeytan ve İyilik-Kötülük başlıkları altında dört kategori halinde düzenlendi. Çalışmalarda, “Çocuklar en çok hangi soruları soruyor ve biz onlara nasıl cevap verebiliriz?” sorularına yanıt arandı. Program, atölye sonuçlarının değerlendirilmesiyle sona erdi.
2. Çocuk Çalıştayına dair anket sonuçları için tıklayınız.